Předporodní cvičení

Balónek je vhodné začít používat od ukončeného 36. týdne. Pro samotné cvičení před porodem si vyhraďte přibližně 15 – 30 minut, kdy nebudete rušena (je to velmi individuální a pokud potřebujete pro správné uvolnění a samotné cvičení více času, může to být i 45 minut). Zaujměte polohu, která Vám bude nejvíce vyhovovat (ležmo s mírně pokrčenýma nohama, v kleku, polosedu..). Alespoň si můžete před porodem vyzkoušet, která poloha Vám nejvíce vyhovuje.

  • Před samotným zavedením pomůcky pro předporodní cvičení se uvolněte a snažte se zůstat uvolněná po celou dobu cvičení. Schopnost soustředěného stahování a uvolňování svalstva je pro výsledek cvičení před porodem velmi důležité.
  • Uchopte balónek za plastový krček a zaveďte jeho větší zaoblenou část (cca 7 cm) do pochvy. » Pro snazší zavedení doporučujeme balónek nejprve jedním nebo dvěma stisky nafouknout. Také je možné povrch balónku zvlhčit viz. Pokyny k užívaní.
  • Pokud máte balónek zavedený a nezpůsobuje Vám bolest či jiné nepříjemné pocity, stiskněte několikrát ruční pumpičku. Nafukováním balónku dochází ke zvyšování tlaku, který působí na okolní svalovinu a oblast hráze. Počet stisků je při první aplikaci nízký (1–5 stisknutí) a postupně se při dalších cvičeních zvyšuje. Zvětšováním balónku uvnitř pochvy dochází k napínání svalstva a pocitu pnutí, které je při procvičování normální. Pomocí ventilu můžete kdykoliv v průběhu cvičení objem balónku zmenšit.
  • Při prvním cvičení je důležité uvědomit si polohu balónku a jeho chování uvnitř pochvy při vědomé práci se svaly pánevního dna. Vtahováním a uvolňováním tohoto svalstva dochází k mírnému pohybu balónku uvnitř pochvy. Opakujte tento postup po dobu 1-2 minut v intervalech po 10 vteřinách – vtáhnout a uvolnit.
  • Nyní můžete přejít k vypuzování balonku. S plným soustředěním se při nádechu snažte maximálně uvolnit svaly pánevního dna a představte si, že se balonek dostane samovolně bez tlačení z pochvy ven. V tomto Vám může pomoci hluboké dýchání. Při výdechu zůstává balonek uvnitř, při nádechu uvolňujete pánevní dno a balonek se posouvá směrem z pochvy ven. Tlak musí vycházet pouze z pánevního dna (nesmíte cítit zvyšující se tlak v hlavě ani tlačit – častá chyba). Vaše tělo by mělo být naprosto volné a relaxované. Pocit tlaku se dá nejlépe přiblížit pocitu tlaku na stolici. Balonek mírně napne hráz a poté vyklouzne z pochvy ven. V případě potřeby balonek přidržujte u násady tak, aby nevyklouzl příliš rychle.
  • Celý postup několikrát opakujte. Výsledek předporodního cvičení si můžete vždy ověřit pomocí přiloženého metru.

aniball manual 1aaniball manual 2aaniball manual 3b

Pravidelným cvičením postupně dosáhnete většího obvodu balonku. Ideálním výsledkem je obvod 28-30cm a to po 3-4 týdnech používání, což se blíží rozměrům velikosti hlavičky novorozence při průchodu porodními cestami. Měření velikosti balonku je spíše orientační. Cílem cvičení není dosažení konkrétního obvodu, proto vždy cvičte jen po své pocitové maximum. Je také v pořádku, když v průběhu několika dní dosahujete stejného výsledku. I přesto ve cvičení pokračujte, s blížícím se termínem porodu se díky zvýšené hormonální aktivitě hráz uvolní.
V případě, že má balonek tendenci vyklouznout při vypuzování moc rychle, přidržujte jej rukou. Předejte tak případnému poranění.

Nepoužívejte při cvičení s Aniballem přípravky, které obsahují oleje! Může tak dojít k degradaci silikonu a prasknutí balónku. Pokud provádíte i předporodní masáž hráze, hráz od těchto olejů důkladně očistěte. Upozorňujeme, že nedodržení těchto pokynů a následné poškození materiálu nebude posuzováno jako vada výrobku.

Pomůcku Aniball můžete využít také k poporodnímu cvičení (podrobnosti naleznete na naší stránce cvičení po porodu).

 

Přečtěte si ZKUŠENOSTI MAMINEK!

miminko anibal