Svaly pánevního dna

Svaly pánevního dna hrají důležitou roli v životě každé ženy a mají zásadní vliv na zdraví, jsou však ukryté hluboko uvnitř těla. Většina žen si není vědoma jejich existence, a proto jim nevěnuje dostatečnou pozornost. Nejčastěji si je uvědomujeme např. v období před menstruací a v době ovulace. Často se o tuto oblast začínáme zajímat až v době těhotenství, protože právě v této době se ozývají první potíže – z hormonálních důvodů se pánevní dno začne rozvolňovat, připravovat na porod a objevují se bolesti zad spojené se změnou těžiště těla.

Právě těhotenství a porod jsou velkou výzvou pro svaly pánevního dna, proto stojí za to věnovat se jejich procvičování a předejít tak jejich ochabnutí.

Co jsou svaly pánevního dna a k čemu slouží?

Pánevní dno je skupina vazů, svalů a tkání. Jsou podpůrným aparátem pro močovou trubici, močový měchýř, dělohu a konečník. Uzavírají naši pánev zespodu a tvoří tak jakousi „pružnou svalovou mísu“.

pánevní-dno-2-300x236pánevní-dno

Svaly se nachází ve 3 vrstvách:

a) nejhlubší (mezi stydkou sponou a kostrčí)
b) prostřední (vede mezi sedacími hrboly)
c) povrchová, kterou tvoří svěrače

Pro dobré fungování pánevního dna je nutné pracovat se všemi třemi vrstvami! Pánevní dno není jen mechanickým těžištěm lidského těla, ale je také nejcitlivějším emočním barometrem v těle ženy. Tyto svaly jsou rovněž zodpovědné za správné držení těla, odtok venózní krve z nohou, i za hlubší pravidelné dýchání. Jejich dobrý stav má významný vliv na celkový průběh porodu. Usnadňuje vypuzování hlavičky dítěte a tím i přispívá ke zkrácení 2. doby porodní. Omezuje možné problémy s inkontinencí a v období klimakteria snižuje riziko poklesu nebo výhřezu pánevních orgánů. Na jejich dobré kondici závisí také schopnost prožívat orgasmus.

Pánevní dno v těhotenstvíaniball těhotná

Svaly pánevního dna hrají v tomto období významnou roli. Na jejich pružnosti a flexibilitě závisí udržení dělohy ve správné pozici, protože děloha nabírá váhu společně s rostoucím dítětem a tím i zvyšuje tlak na pánevní dno. Síla a výdrž těchto svalů je podrobena velké zkoušce po mnoho měsíců. Když se při porodu dítě dostává na svět, pánevní dno se musí efektivně roztáhnout. Aby svaly a vazy vydržely takový nápor, tělo je na to hormonálně připravuje. Cvičením a zvědomováním si svalů pánevního dna můžeme tento přirozený proces vhodně podpořit.

K tomuto účelu skvěle poslouží zdravotnická pomůcka Aniball. Díky cvičení s Aniballem zjistíte, kde se nachází a jak fungují svaly pánevního dna a pomůže vám tyto svaly uvolnit, což je před porodem zásadní. Pokud je pánevní dno stažené, má miminko mnohem těžší příchod na svět. Po porodu pak zůstává mnoha ženám pánevní dno dlouhou dobu ochablé, často se také špatně vrací ke svému sexuálnímu životu. Cviky na posílení pánevního dna je dobré provádět alespoň jednou denně. Více informací o cvičení v těhotenství je uvedeno v Návodu na používání zdravotnického prostředku Aniball.

Projevy inkontinence:

  • únik moči při zvedání břemen, při kýchnutí, kašli, skákání na trampolíně
  • buzení se ze spánku kvůli potřebě se vyprázdnit
  • nepředvídatelný únik moči, např. při stresu nebo ve spánku
  • neschopnost zadržet proud moči pomocí stažení svěrače
    Pozor: Proveďte pouze jednu zkoušku – nikdy neposilujte svěrače při močení.
    Pozn.: K úniku moči často dochází hlavně večer, kdy jsou svaly pánevního dna po celém dni již unavené.

Každodenní péče o pánevní dno a doporučení:

  • nikdy nezadržujte proud moči, pokud to není nutné
  • nevyprazdňujte se tzv. „preventivě, do rezervy“ před odchodem z domu, pokud necítíte skutečnou potřebu
  • neomezujte pití – měla byste vypít 2 litry tekutin denně (nebo dle potřeby)
  • nevytlačujte moč, nepomáhejte při jejím průchodu, nechte ji svobodně plynout až do konce
  • vyvarujte se zvedání těžkých předmětů
  • vyvarujte se častého nošení vysokých podpatků
  • cvičte svaly pánevního dna alespoň jednou denně

 Další zajímavé informace o pánevním dnu najdete tady:

Pánevní dno a porod

Cvičení na zpevnění pánevního dna

Pokles pánevního dna