Kegelovy cviky – proč (ne)posilovat pánevní dno?

V dnešním článku si něco řekneme o Kegelových cvicích, které jsou stále, i přes veškerá negativa a možné zdravotní následky, bohužel hojně doporučovány a často i lékaři mylně oslavovány. Zjistěte, jaká je skutečná pravda.

 

Proč se věnovat pánevnímu dnu?

Pánevní dno je důležitou strukturou lidského těla. Je zodpovědné za řadu zásadních funkcí – opěrnou, stabilizační, podílí se na mnoha každodenních pohybových stereotypech, ovlivňuje sexualitu, fertilitu, kvalitu porodu. Vzhledem k evolučním zákonitostem je označováno centrem ženské síly a sebevědomí. Je také zdrojem intuice a vitality. Více se dozvíte v našem článku o pánevním dnu.

 

 

Co jsou Kegelovy cviky?

Jedná se o techniku cvičení vyvinutou gynekologem Arnoldem Kegelem v roce 1948. Toto cvičení mělo pomoci zpevnit svaly pánevního dna.  V dnešní době jsou Kegelovy cviky, díky moderním vědeckým poznatkům, považovány za přežitek, který naopak může škodit.

Co se dále dozvíte?

 

Proč jsou Kegelovy cviky nevhodné?

Často se doporučuje „posilování pánevního dna“, které je však příliš jednostranné. Zejména fyzioterapeuté důrazně varují před Kegelovy cviky, které jsou zastaralé a vedou k „přeposilování“ svalů pánevního dna, které tak ztrácí svoji pružnost a vede ke spazmům v pánevní oblasti.

 

Přetížené pánevní dno se stává zdrojem mnoha zdravotních problémů žen, které se urputně věnují pouze jeho posilování – Kegelovy cviky či používáním Venušiných kuliček. Nebo například u sportovkyň, které permanentně velmi namáhají střed těla. Stejně tak jako u žen, které následkem dlouhodobého stresu svaly pánevního dna podvědomě stahují. Pánevní dno je totiž také barometrem našich emocí, detektorem úzkosti nebo naopak radosti.

 

Zvýšená tenze pánevní oblasti se projeví bolestmi beder, bolestivou menstruací, neplodností, komplikovaným porodem s poraněním, chronickou zácpou, varixy,…ale také i častými bolestmi hlavy a psychickou nevyrovnaností.

 

 

Co Kegelovy cviky dále způsobují?

Kegelovy cviky nejenom, že nabádají k přehnanému posilování, ale i k zadržování moči a  přerušovanému močení. Což souvisí se zvýšením rizika infekce močových cest a narušením vyměšovacího reflexu, které přispívá k inkontinenci!

 

 

Jak se tedy naučit s pánevním dnem vhodně pracovat?

Pro správné fungování pánevní oblasti je zásadní, aby byla zachována její pružnost. Jakákoliv nerovnováha na této úrovni se projeví dysfunkcí i na jiných, zdánlivě nesouvisejících, částech těla. Je proto důležité zvládat svaly pánevního dna dle potřeby nejen aktivovat – posilovat, ale i relaxovat – uvolňovat.

 

 

A jak tedy správně cvičit?

Osvědčenou pomůckou k nácviku vědomé relaxace či aktivace svalstva pánevního dna je Aniball nebo jeho menší varianta Aniball Inco.

Balonek Aniball pomůže objevit pánevní dno, zjistit, kde se nachází a jak s ním efektivně pracovat v kontextu s dechem. V rámci předporodní přípravy, kdy je potřeba „nacvičit“  vědomé uvolnění porodních cest pro hladší průběh porodu, se používá klasický Aniball. Naopak po šestinedělí je důležité se zaměřit spíše na zpevnění v rámci rehabilitace a prevence např. inkontinence. K tomuto účelu je vhodnější varianta Aniball Inco, který je určen ke zlepšení kondice a harmonizaci pánevního dna obecně, k nalezení středu, vnitřní rovnováhy a životního elánu.

 

 

MUDr. Lucie Horáčková

MUDr. Lucie Horáčková

Medical Advisor (komunikace s lékaři a porodnicemi)

Lékařka, matka. V rámci její práce komunikuje s lékaři, fyzioterapeuty, porodními asistentkami a těhulkami. Ráda odpovídá na vše ohledně Aniballu, nebojte se zeptat! Volný čas věnuje nejvíce dětem, nejraději by každý den lyžovala 🙂