Bolest je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) definována jako nepříjemná senzorická a emocionální zkušenost spojená s akutním nebo potenciálním poškozením tkání. Její míra je však vždy subjektivní, protože každý člověk má jinak vysoký práh bolesti. Nezanedbatelnou roli hrají i faktory psychologické.

 

 Opravdu se je čeho bát?

Počátky bývají mírné. Porodní bolesti začínají jako tlumená bolest v zádech nebo jako bolesti vystřelující po stehnech dolů. S postupem času se dostaví kontrakce břicha, připomínající silné, křečovité bolesti při menstruaci.

Některé ženy mají strach, že porodni bolesti nepoznají, to je však málo pravděpodobné. Začátek porodu si lze sice splést s tzv. poslíčky, ty jsou ale přechodnou záležitostí. Jde o nepravidelné děložní stahy, od nichž uleví třeba sprchování břicha vlažnou vodou. Pokud se však ke křečím přidá krvácení nebo odteče plodová voda, jeďte do porodnice. Tohle planý poplach rozhodně není.

Jsou-li stahy pravidelné, měla by žena začít měřit jejich intervaly. Jakmile čas mezi kontrakcemi klesne pod pět minut, je na čase vyrazit směr porodnice.

 

Jak zvládnout porodní bolesti?

  • Pohybovat se: v první době porodní chodit; měnit pozice – stát, sedět na porodní stoličce, v podřepu, na klíně partnera, pohupovat se vsedě na míči nebo opřená rukama o stůl, postel, partnera (muže, dulu, porodní asistentku – dále jen partnera), klečet (na všech čtyřech; rukama a hlavou opřena o míč, o klín partnera sedícího na židli, o židli), provádět krouživé pohyby pánví (ve stoje, vsedě na míči, na všech čtyřech), plouživě tančit s partnerem. Při tlačení si zvolit polohu podle potřeby, případně ji změnit.
  • „Vyvěsit“ pánev: s chodidly na zemi se „zavěsit“ na pruh látky svěšený seshora, na partnera (pozor na záda; partner by se měl opřít o stěnu či dveře, aby měl stabilitu), na ribstoly či otevřené dveře.
  • Odpočívat: vleže na boku na posteli nebo využít tvárný vak. Mezi kontrakcemi je možné krátce pospávat.
  • Soustředěně dýchat: klidný dech uvolňuje napětí, přivádí kyslík vám i dítěti.
  • Zvučet podle potřeby: při otevřeném hrdle se otevírá i porodní kanál. Pro uvolnění jsou potřebné zejména hluboké hrdelní zvuky. Zpěv, bručení. Otevřené hlásky a, o, u.
  • Pít a jíst: neperlivou vodu, bylinný čaj (např. odvar z maliníku) – dostatečná hydratace je důležitá, lehké jídlo pro dostatek energie. Potřebné je časté močení a vyměšování.
  • Voda: ideální pomocník; v (nepříliš) teplé sprše nebo vaně se tělo uvolní a stahy jsou účinnější a zároveň méně bolestivé.
  • Masáž, dotyk, obejmutí, hlazení: snižují vnímání Fotolia_51859472_XLbolesti.
  • Aromaterapie, homeopatie, akupresura: informujte se u odborníků, doporučení jsou  např. v knize Zdravé těhotenství, přirozený porod (Stadelman). 
  • Hudba: energická či zklidňující.
  • Vizualizace: sestupu miminka, otevírajícího se květu, mořských vln, příjemného místa…
  • Humor, úsměv, přetlačování lokty, „frkání“ – rozvibrování rtů.

 

Další zajímavé články najdete zde: